PEMBUKA BICARA HATI

Wednesday, January 13, 2010

fikir atas iman dan amal saudara..












assalamualaikum..
sahabat2..
cakap pasal iman..agak susah bagi kita untuk memahaminya..tp ana cb untuk bw kita supaya kita fikir..kita renung takat mana tahap iman..
sahabat..kita perlu berkasih sayang untuk mgeratkan silaturahim antara kita..ikramuslimin sesama kita..yg muda hormat yg tua..yg tua baik dgn yg muda..kita semua saudara sahabat2..
jd atas maksud itu kita sentiasa mengingatkan antara satu sama lain..ingt mengingat atas iman kita..perbaharui iman kita..ana lp dlm hadis mn..tp Rasulullah pernah bersabda..

"wahai sahabatku perbaharuilah imanmu..sahabat bertanya,ya Rasulullah bagaimana kami nak perbaharui iman kami..Rasulullah menjawab sentiasalah bercakap tentang kebesaran Allah S.W.t.."

sahabat2..mcm mn kita nk bercakap ttg kebesaran Allah sdgkan kita sering lalai dan tertipu dgn perckapan duniawi,kita seronok..malah untuk untuk berckap ttg kebesran Dia agak jauh dgn kita..itulah,,kita kn jg adik bongsu kita..sapa tu..yakni HATI kita sahabat2..bila kita kata adik bongsu..maklum saja la kan..manja..kita yg induk kn jg..jgn bagi titik hitam bermaharajalela..

kita cuba masukkan keyakinan kita pada Allah dgn bercakap ttg kebesaran Allah..apa sahaja yang kita lakukan adalah kerana Allah..kita cuba kuarkan kebesaran makhluk dalam diri kita..masukkan kebesaran Allah dalam diri kita..insyAllah adik bongsu kita terjaga.

kita cuba amalkannya wahai sahabat2 yg dikasihi Allah..

No comments:

Post a Comment