PEMBUKA BICARA HATI

Sunday, January 10, 2010

jujur..


salam sahabat...

sahabat sesunggahnya kita bersahabat kerana Allah..semua permulaan dari Allah..dan berharap tidak terjadi perpisahan walaupun kita tahu hakikat perpisahan itu akan menyusur..sahabat datang adalah anugerah kurniaan ilahi..dalam perahabatan : kejujuran dan keihklasan itu penting wahai sahabat.tanpa kejujuran dan ihklas kerana Allah hubungan itu tidak lama atau tidak diredhai Allah..kejujuran adalah paksi utama untuk kita mengeratkan lagi hubungan..bersahabatlah dgn kejujuran di hati..

Allah berfirman "tetapi jikalau mereka selalu benar (imannya) terhadap Allah nescaya yang demikian itu lebih baik bagi mereka." (Muhammad, 47 : 21).

.begitu juga jika kita selalu benar (jujur) dalam bersahabat insyAllah itu yang lebih baik bagi kita..kejujuran boleh membuahkan ketenangan yang abadi dalam diri kita InsyAllah..sebagaimana hadis..

Dari Abu Muhammad Al hasan bin Abu Thalib ra. berkata : "saya menghafal dari Rasulullah saw : "tinggalkan ap yang tidak kau ragukan . sesungguhnya jujur itu menimbulkan ketenangan dan dusta itu menimbulkan kebimbangan ." (Riwayat At Turmudzy).

jujur/benar itu suatu senjata yang kuat bukan sahaja dalam bersahabat malah dalam semua hal..bukanlah satu yg sia2 bagi kita yang jujur dalam bersahabat..biarlah kita dilihat oleh Allah sebagai yang jujur/benar..jangan jatuh bangunkan diri kita dalam sifat dusta..

Dari Ibnu Mas'ud ra. dari Nabi saw. beliau bersabda : " sesungguhnya benar/jujur itu membawa ke syurga ; seseorang itu akan selalu bertindak benar/jujur sehingga ditulis oleh Allah sebgai orang yang sangat benar atau jujur. dan sesungguhnya kejahatan itu membawa ke neraka; seseorang itu akan selalu berdusta sehingga ia ditulis disisi Allah sebagai pendusta". (Riwayat Bukhari dan Muslim)..

No comments:

Post a Comment